Descarregar contingut : Descarregar contingut a docx Descarregar contingut a ODT Descarregar contingut a HTML
Residència de majors de Rafelbunyol S.A. (en endavant, REMARASA), es constitueix el 15 de novembre de 2000 com Societat Mercantil depenent de l’Entitat local Ajuntament de Rafelbunyol.
Després de la reforma d’estatuts de data 28 de novembre de 2016, REMARASA pasa a denominar Residència de Majors de Rafelbunyol SAMP, societat anònima i servei tècnic de l’Ajuntament de Rafelbunyol.
El dia vint-i-set de gener de 2016, per acord del consell d’administració i posterior aprovació de la Junta General d’accionistes, se va modificar l’article 3 dels Estatuts de la societat, passant a definir el objecte de l’activitat amb la característica de la gestió de places com a concertades.
La Conselleria d’Igualtat i Polítiques inclusives ve mantenint una estreta col·laboració amb les entitats locals titulars dels recurs públics de Serveis socials especialitzats, contribuint al finançament de les Residències de Persones Majors Dependents de la Comunitat Valenciana, finançament que ha vingut a donar resposta i fer efectius els principis inspiradors de la política social, potenciant l’atenció solidaria i la viabilitat econòmica dels centres residencials.
Per altra banda, la llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l’Autonomia Personal i atenció a les persones en situació de dependència ha vingut a regular les condicions bàsiques de promoció de l’autonomia personal i d’atenció a les persones en situació de dependència, a través del SAAD ( Sistema d’autonomia i atenció a la dependència), amb la col·laboració i participació de totes les administracions públiques.
Per la seua part, l’ordre 21/2013 de 25 d’octubre de la Conselleria de Justícia i Benestar Social per la que es regula els requisits i condicions d’accés a les ajudes econòmiques del programa d’atenció a les persones i a les seues famílies en el marc del sistema per a l’autonomia i atenció a la dependència en la Comunitat Valenciana (DOCV NÚM 6892 DE 30 d’octubre de 2012), configura dins de la xarxa de centres i serveis públics i concertats del Sistema d’Atenció a la dependència en las Comunitat Valenciana als Centres i Serveis públics de titularitat d’Entitats Locals de la Comunitat Valenciana, o dels seus organismes o entitats dependents, constituint part de l’oferta de recursos públics de l’esmentat sistema.
REMARASA, en la seua condició de mercantil de titularitat municipal, forma part de la xarxa de centres concertats de la Generalitat Valenciana, en la modalitat de Residència per a persones Majors Dependents (PMD)
El funcionament de REMARASA s’ordena d’acord amb l’ordre de 4 de febrer de 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el règim d’autorització i funcionament dels centres de serveis socials especialitzats per a l’atenció de les persones majors, proporcionant una atenció geriàtrica integral en funció de les necessitats i el nivell de dependència dels residents, i contemplant els serveis prestats de conformitat amb el article 46 de l’esmentada ordre.
Les places concertades de titularitat municipal la gestió de la qual correspon als seus organismes dependents poden ser convenia des entre la corporació local i la Conselleria d’Igualtat i politiques inclusives. L’adjudicació de les places i la determinació de l’aportació econòmica a abonar per l’usuari pels serveis a prestar en els centres residencials per a persones majors dependents de titularitat municipal es efectuada per la Conselleria.
La Conselleria de Benestar Social estableix en les resolucions anuals els següents termes: - L’assignació de competències en matèria de politiques de serveis socials i dependència per la seua part, segons l’article 9 del decret 9/2014, de 12 de juny, del President de la Generalitat. - L’assignació de actuacions per part de les Entitats locals municipals, segons l’article 6 de la llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, i entre les quals es troben la titularitat i gestió d’aquells serveis socials especialitzats que li correspon per raó de competències.
La concessió, per part de la Conselleria de Benestar Social de la subvenció corresponent a cadascú exercici estableix les obligacions generals de l’entitat titular del centre, i ratifica que REMARASA es titular del centre per a persones majors dependents.
Segons la llei de contractes del sector públic, un concert es una forma de gestió indirecta per a fer front als serveis socials o assistencials que implica la celebració d’un contracte amb entitats públiques o privades per part de l’Administració pública, la qual aprofita el local del particular o empresa privada per a la prestació de l’activitat. No es el cas de REMARASA, qui ha sigut creada per la corporació local per a atendre un servei social especialitzat, la competència del qual li ha traspassat la Conselleria d’Igualtat i polítiques inclusives, i per tant, es considera un servici propi creat per a l’atenció de places concertades, en tant en quant aquestes respecten i condueixen la seua gestió segons la legislació actual del SAAD.
La creació de REMARASA es va disposar per a atendre places residencials i atenció diürna, i posteriorment serveis ambulatoris de rehabilitació; la seua creació va respondre a una necessitat de caràcter social per la pròpia corporació municipal on s’afermaven les figures principals de la corporació en la seua Junta General d’accionistes. Per això es va observar l’ identificació de les seues places com concertades, a raó de la dependència de la societat amb la mateixa corporació, que en definitiva es la potestataria per a aprovar, com Junta General, preus, comptes anuals i resta de característiques societàries.
A més a més de lo exposat, la modificació de l’article 3 dels estatus arreplega la gestió que realitza el centre de rehabilitació, el qual en l’actualitat està prestant, i que no estava definit en el seu objecte social.
De la mateixa forma, i per a donar text a la gestió de restauració de col·lectivitats en risc d’exclusió social, s’inclou aquest com activitat dins del seu objecte social, regulant l’activitat de menjador social i càtering.
El dia vint-i-vuit de novembre de 2016, es va aprovar per la Junta General de la societat la modificació de l’article 1 dels Estatuts de la societat, on REMARASA passa a definir-se como RESIDÈNCIA DE MAJORS DE RAFELBUNYOL, SAMP, SOCIETAT ANÒNIMA MEDI PROPI I SERVEI TÈCNIC DEL AJUNTAMENT DE RAFELBUNYOL.
Aquesta reforma d’estatuts, que modifica la seua denominació social i defineix el seu caràcter de medi propi, ve adoptada després de la recomanació d’Intervenció de l’Ajuntament de Rafelbunyol a través de l’auditoria pública de data 20 de juliol de 2016, on explica que els estatuts socials de REMARASA no identifiquen a la societat com a medi propi instrumental de l’Ajuntament de Rafelbunyol, sent aquest un requisit bàsic perquè la societat puga atendre l’exercici de les seues activitats a traves d’encomanaments de gestió, model adequat per a resoldre la sol·licitud d’incoació d’expedient que la societat va realitzar en data 14 de Juny de 2016, per a regular la prestació de serveis residencials, de rehabilitació en règim ambulatori i restauració a col·lectivitats en risc d’exclusió social.