Dades exportables a : Descarregar dades en format XLS Descarregar dades en format CSV Descarregar dades en format HTML

Òrgans col·legiats

Article 21 Llei 7/1985, de 7 d’abril, Reguladora de les bases del Règim Local

Article 21

  • 1. L'Alcalde és el President de la Corporació i ostenta les atribucions següents:
    • a) Dirigir el govern i l'administració municipal.
    • b) Representar a l'Ajuntament.
    • c) Convocar i presidir les sessions del Ple, excepte els supòsits que preveu aquesta llei i en la legislació electoral general, de la Junta de Govern Local, i de qualsevol altre òrgan municipal, quan així s'establisca en disposició legal o reglamentària, i decidir els empats amb vot de qualitat.
    • d) Dirigir, inspeccionar i impulsar els servicis i obres municipals.
    • e) Dictar bans.
    • f) El desenvolupament de la gestió econòmica d’acord amb el Pressupost aprovat, disposar gastos dins dels límits de la seua competència, concertar operacions de crèdit (excloent-ne les previstes en l'article 158.5 de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, Reguladora de les Hisendes Locals, sempre que aquelles estiguen previstes en el Pressupost i el seu import acumulat dins de cada exercici econòmic no supere el deu per cent dels seus recursos ordinaris, excepte els de tresoreria, els quals li correspondran quan l'import acumulat de les operacions vives en cada moment no supere el quinze per cent dels ingressos corrents liquidats en l'exercici anterior), ordenar pagaments i retre comptes; tot això de conformitat amb el que disposa la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. La referència ha d'entendre's feta a l'article 177.5 del Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals.
    • g) Aprovar l’oferta d’ocupació pública d’acord amb el Pressupost i la plantilla aprovats pel Ple, aprovar les bases de les proves per a la selecció del personal i per als concursos de provisió de llocs de treball i distribuir les retribucions complementàries que no siguen fixes i periòdiques.
    • h) Exercir la direcció superior de tot el personal i acordar el seu nomenament i sancions, inclosa la separació del servici dels funcionaris de la Corporació i l'acomiadament del personal laboral, donant compte al Ple, en aquests dos últims casos, en la primera sessió que celebre. Aquesta atribució s'entendrà sense perjuí del que disposen els articles 99.1 i 3 d'aquesta llei.
    • i) Exercir la direcció de la Policia Municipal.
    • j) Les aprovacions dels instruments de planejament de desenvolupament del planejament general no expressament atribuïdes al Ple, així com la dels instruments de gestió urbanística i dels projectes d'urbanització.
    • k) L'exercici de les accions judicials i administratives i la defensa de l'Ajuntament en les matèries de la seua competència, fins i tot quan les haguera delegat en un altre òrgan, i, en cas d'urgència, en matèries de la competència del Ple, en aquest supòsit, donant compte al mateix en la primera sessió que celebre per a la seua ratificació.
    • l) La iniciativa per a proposar al Ple la declaració de lesivitat en matèries de la competència de l'Alcaldia.
    • m) Adoptar personalment, i sota la seua responsabilitat, en cas de catàstrofe o d'infortunis públics o greu risc dels mateixos, les mesures necessàries i adequades, donant compte immediat al Ple.
    • n) Sancionar les faltes de desobediència a la seua autoritat o per infracció de les ordenances municipals, excepte en els casos en els quals tal facultat siga atribuïda a altres òrgans.
    • ñ) ...
    • Lletra ñ) del número 1 de l'article 21 derogada per la lletra b) de la Disposició derogatòria única de la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic («B.O.E.» 31 octubre). Vigència: 30 abril 2008
    • o) L'aprovació dels projectes d'obres i de servicis quan siga competent per a la seua contractació o concessió i estiguen previstos en el pressupost.
    • p) ...
    • Lletra p) del número 1 de l'article 21 derogada per la lletra b) de la Disposició derogatòria única de la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic («B.O.E.» 31 octubre). Vigència: 30 abril 2008
    • q) L'atorgament de les llicències, llevat que les lleis sectorials ho atribuïsquen expressament al Ple o a la Junta de Govern Local.
    • r) Ordenar la publicació, execució i fer complir els acords de l'Ajuntament.
    • s) Les altres que expressament li atribuïsquen les lleis i aquelles que la legislació de l'Estat o de les Comunitats Autònomes assignen al municipi i no atribuïsquen a altres òrgans municipals.
  • 2. Correspon, així mateix, a l'Alcalde el nomenament dels Tinents d'Alcalde.
  • 3. L'Alcalde pot delegar l'exercici de les seues atribucions, excepte les de convocar i presidir les sessions del Ple i de la Junta de Govern Local, decidir els empats amb el vot de qualitat, la concertació d'operacions de crèdit, la direcció superior de tot el personal, la separació del servici dels funcionaris i l'acomiadament del personal laboral i les enunciades en els paràgrafs a), e), j), k), l) i m) de l'apartat 1 d'aquest article. No obstant això, podrà delegar en la Junta de Govern Local l'exercici de les atribucions previstes en el paràgraf j).
  • Article 21, redactat per l'apartat 1 de l'article primer de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local («B.O.E.» 17 desembre). Vigència: 1 gener 2004.

Art. 23.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les bases de Règim Local:

  • 3. Els Tinents d'Alcalde substitueixen per l'orde del seu nomenament i en els casos de vacant, absència o malaltia a l'Alcalde, sent lliurement designats i remoguts per aquest d'entre els membres de la Junta de Govern Local i, on aquesta no existisca, d'entre els Regidors.
  • 4. L'Alcalde pot delegar l'exercici de determinades atribucions en els membres de la Junta de Govern Local i, on aquesta no existisca, en els Tinents d'Alcalde, sense perjuí de les delegacions especials que, per a comeses específiques, puga realitzar en favor de qualsevol Regidor, encara que no pertangueren a aquella.
Art. 46, 47 i 48 del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals.

"Dels Tinents d'Alcalde"

Article 46
  • 1. Els Tinents d'Alcalde seran lliurement anomenats i cessats per l'Alcalde d'entre els membres de la Comissió de Govern i, on aquesta no existisca, d'entre els Regidors.
  • Els nomenaments i els cessaments es faran mitjançant una resolució de l'Alcalde de la qual es donarà compte al Ple en la primera sessió que celebre, notificant-se, a més, personalment als designats, i es publicaran en el «Butlletí Oficial» de la Província, sense perjuí de la seua efectivitat des de l'endemà de la firma de la resolució per l'Alcalde, si en ella no es disposara una altra cosa.
  • 2. En els municipis amb Comissió de Govern el nombre de Tinents d'Alcalde no podrà excedir el nombre de membres d'aquella. En aquells altres on no existisca tal Comissió, el nombre de Tinents d'Alcalde no podrà excedir el terç del nombre legal de membres de la Corporació. Als efectes del còmput, no es tindran en compte els decimals que resulten de dividir per tres el nombre total de Regidors.
  • 3. La condició de Tinent d'Alcalde es perd, a més de pel cessament, per renúncia expressa manifestada per escrit i per pèrdua de la condició de membres de la Comissió de Govern.
  • 4. En els Ajuntaments que no tinguen Comissió de Govern, podran ser objecte d'una sola resolució de l'Alcalde el nomenament com a Tinent d'Alcalde i la delegació d'atribucions a les quals es refereix l'article 43 d'aquest Reglament.
  • Tinga's en compte que la «Comissió de Govern» passa a denominar-se «Junta de Govern Local», segons estableix l'exposició de motius de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local («B.O.E.» 17 desembre).
Article 47
  • 1. Correspon als Tinents d'Alcalde, com a tals, substituir en la totalitat de les seues funcions, i per l'orde del seu nomenament, a l'Alcalde en els casos d'absència, malaltia o impediment que impossibilite a aquest per a l'exercici de les seues atribucions, així com exercir les funcions de l'Alcalde en els supòsits de vacant en l'Alcaldia fins que prenga possessió el nou Alcalde.
  • 2. En els casos d'absència, malaltia o impediment, les funcions de l'Alcalde no podran ser assumides pel Tinent d'Alcalde a qui corresponga sense expressa delegació, la qual reunirà els requisits dels números 1 i 2 de l'article 44.
  • No obstant el que disposa el paràgraf anterior, quan l'Alcalde s'absente del terme municipal per més de vint-i-quatre hores, sense haver conferit la delegació, o quan per causa imprevista li haguera resultat impossible atorgar-la, li substituirà, en la totalitat de les seues funcions, el Tinent d'Alcalde a qui corresponga, donant compte a la resta de la Corporació.
  • Igualment, quan durant la celebració d'una sessió haguera d'abstindre's d'intervindre, en relació amb algun punt concret de la mateixa, el President, d'acord amb el que estableix l'article 76 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, li substituirà automàticament en la presidència de la mateixa el Tinent d'Alcalde a qui corresponga.

Article 48

Article 23.2 de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del Règim Local

2. Correspon a la Junta de Govern Local:
  • a) L'assistència a l'Alcalde en l'exercici de les seues atribucions.
  • b) Les atribucions que l'Alcalde o un altre òrgan municipal li delegue o li atribuïsquen les lleis.
Delegacions realitzades en la Junta de Govern Local:

De la Comissió de Govern 

Tinga's en compte que la «Comissió de Govern» passa a denominar-se «Junta de Govern Local», segons estableix l'exposició de motius de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local («B.O.E.» 17 desembre).

Article 52

Competències

  1. La Comissió de Govern està integrada per l'Alcalde, que la presideix, i Regidors nomenats lliurement per ell com a membres d'aquesta.
  2. El nombre de Regidors als quals l'Alcalde pot nomenar membres de la Comissió de Govern, no podrà ser superior al terç del nombre legal de membres de la Corporació. A l'efecte del còmput no es tindran en compte els decimals que resulten de dividir per tres el nombre total de Regidors.
  3. L'Alcalde pot cessar lliurement, en tot moment, a qualssevol membres de la Comissió de Govern.
  4. Els nomenaments i cessaments seran adoptats amb les formalitats prescrites en el nombre primer de l'article 46 d'aquest Reglament.
  5. Podran ser objecte d'una sola Resolució de l'Alcalde, el nomenament com a membre de la Comissió de Govern i la delegació d'atribucions a què es refereix l'article 43 d'aquest Reglament.
  • És atribució pròpia i indelegable de la Comissió de Govern l'assistència permanent a l'Alcalde en l'exercici de les seues atribucions. A tal fi, la Comissió de Govern serà informada de totes les decisions de l'Alcalde. Aquesta informació tindrà caràcter previ a l'adopció de la decisió sempre que la importància de l'assumpte així ho requerisca.
  • Així mateix, la Comissió de Govern exercirà les atribucions que li deleguen l'Alcalde o el Ple, així com aquelles atribucions que expressament li assignen les lleis.
 

Corresponen al Ple, una vegada constituït conforme al que es disposa en la legislació electoral, les següents atribucions:

1. Triar i destituir a l'Alcalde del seu càrrec conforme a les regles establides en la legislació electoral.
2. Controlar i fiscalitzar els òrgans de govern municipals.
3. Aprovar el Reglament Orgànic, les Ordenances i altres disposicions de caràcter general que siguen de la competència municipal.
4. Els acords relatius a la participació en organitzacions supramunicipals; alteració del terme municipal, creació o supressió de municipis i de les entitats al fet que es refereix l'article 45 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril; creació d'òrgans desconcentrats; alteració de la capitalitat del municipi i el canvi de nom d'aquest o d'aquelles entitats, i l'adopció o modificació de la seua bandera, ensenya o escut.
5. Aprovar la plantilla de personal i la relació dels llocs de treball de l'Entitat, conformement a les normes estatals previstes en l'article 90.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i determinar el nombre i característiques del personal eventual, així com aprovar l'oferta anual d'ocupació pública.
6. La fixació de la quantia global de les retribucions complementàries, dins dels límits màxims i mínims i altres prescripcions establides en les normes estatals de desenvolupament de l'article 93 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril.
7. Aprovar les bases de les proves per a la selecció de personal, amb subjecció a les normes reglamentàries que dicte l'Estat en aplicació de l'autorització conferida per l'article 100.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril.
8. Aprovar les bases que hagen de regir en els concursos de provisió de llocs de treball, amb subjecció a les normes bàsiques que dicte l'Estat, segons el previst en els articles 90.2 i 101 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i resoldre motivadamente els concursos al fet que es refereix l'article 102.2 de la mateixa Llei.
9. L'autorització o denegació de compatibilitat del personal al servei de l'entitat local per a un segon lloc o activitat en el sector públic, així com la resolució motivada reconeixent la compatibilitat o declarant la incompatibilitat del citat personal per a l'exercici d'activitats de l'entitat local, al fet que es refereixen els articles 9 i 14 de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques.
10. Separar del servei als funcionaris de l'entitat, ratificar l'acomiadament del personal laboral i imposar sancions per faltes greus o molt greus als funcionaris amb habilitació de caràcter nacional que no suposen la destitució del càrrec ni la separació definitiva del servei.
11. La determinació dels recursos propis de caràcter tributari, l'aprovació i modificació dels Pressupostos, la disposició de despeses en els assumptes de la seua competència i l'aprovació dels comptes.
12. Acordar les operacions de crèdit o garantia i concedir quitacions i esperes, així com el reconeixement extrajudicial de crèdits.
13. L'alteració de la qualificació jurídica dels béns del Municipi, previ expedient en el qual s'acredite la seua oportunitat i legalitat.
14. L'adquisició de béns i la transacció sobre els mateixos, així com la seua alienació o qualsevol altre acte de disposició incloent la cessió gratuïta a altres Administracions o Institucions Públiques i a institucions privades d'interès públic sense ànim de lucre.
15. La concessió, arrendament o cessió d'ús de béns per més de cinc anys, sempre que la seua quantia excedisca del 10 per 100 dels recursos ordinaris del seu Pressupost.
16. La regulació de l'aprofitament dels béns comunals i la cessió per qualsevol títol de l'aprofitament d'aquests béns.
17. L'exercici d'accions administratives i judicials i la defensa en els procediments incoats contra l'Ajuntament.
18. El plantejament de conflictes de competències a altres entitats locals i altres Administracions Públiques.
19. L'acceptació de la delegació de competències feta per altres Administracions Públiques.
20. L'aprovació dels plans i altres instruments d'ordenació i gestió previstos en la legislació urbanística.
21. L'aprovació de la forma de gestió dels serveis i dels expedients de municipalización.
22. La contractació d'obres, serveis i subministraments la durada dels quals excedisquen d'un any o exigisca crèdits superiors als consignats en el Pressupost anual de l'Entitat i l'aprovació de plecs de condicions generals al fet que hagen de subjectar-se els contractes de la Corporació.
23. L'aprovació dels projectes d'obres quan la contractació de la seua execució siga de la seua competència, conforme al que es disposa en l'apartat anterior.
24. Concedir medalles, emblemes, condecoracions o altres distintius honorífics i conferir títols de fills predilectes o adoptius o de membres honoraris de la Corporació.
25. Aquelles altres que hagen de correspondre al Ple per exigir la seua aprovació una majoria especial, conforme al que es disposa en l'article 47 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i les altres que expressament li conferisquen les Lleis.

Article 22 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local:

Article 22

1. El Ple, integrat per tots els Regidors, és presidit per l'Alcalde.

2. Corresponen, en tot cas, al Ple municipal en els Ajuntaments, i a l'Assemblea veïnal en el règim de Concejo Obert, les següents atribucions: Paràgraf introductori del número 2 de l'article 22 redactat per l'apartat 1 de la disposició addicional novena del RD Legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la llei de sòl («B.O.I.» 26 juny).Vigència: 27 juny 2008 Es reitera la modificació del paràgraf introductori del número 2 de l'article 22 pel número 1 de la disposició addicional novena del text refós de la llei de sòl i rehabilitació urbana de RD Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Sòl i Rehabilitació Urbana («B.O.I.» 31 octubre).

a) El control i la fiscalització dels òrgans de govern.
b) Els acords relatius a la participació en organitzacions supramunicipals; alteració del terme municipal; creació o supressió de municipis i de les entitats al fet que es refereix l'article 45; creació d'òrgans desconcentrats; alteració de la capitalitat del municipi i el canvi de nom d'aquest o d'aquelles entitats i l'adopció o modificació de la seua bandera, ensenya o escut.
c) L'aprovació inicial del planejament general i l'aprovació que pose fi a la tramitació municipal dels plans i altres instruments d'ordenació previstos en la legislació urbanística, així com els convenis que tinguen per objecte l'alteració decualesquiera d'aquests instruments. Lletra c) del número 2 de l'article 22 redactada per l'apartat 1 de la disposició addicional novena del RD Legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la llei de sòl («B.O.I.» 26 juny).Vigència: 27 juny 2008 Es reitera la modificació de la lletra c) del número 2 de l'article 22 pel número 1 de la disposició addicional novena del text refós de la llei de sòl i rehabilitació urbana de RD Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Sòl i Rehabilitació Urbana («B.O.I.» 31 octubre).
d) L'aprovació del reglament orgànic i de les ordenances.
i) La determinació dels recursos propis de caràcter tributari; l'aprovació i modificació dels pressupostos, i la disposició de despeses en matèria de la seua competència i l'aprovació dels comptes; tot açò d'acord amb el que es disposa en la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
f) L'aprovació de les formes de gestió dels serveis i dels expedients de municipalización.
g) L'acceptació de la delegació de competències feta per altres Administracions públiques.
h) El plantejament de conflictes de competències a altres entitats locals i altres Administracions públiques.
i) L'aprovació de la plantilla de personal i de la relació de llocs de treball, la fixació de la quantia de les retribucions complementàries fixes i periòdiques dels funcionaris i el nombre i règim del personal eventual.
j) L'exercici d'accions judicials i administratives i la defensa de la corporació en matèries de competència plenària.
k) La declaració de lesivitat dels actes de l'Ajuntament.
l) L'alteració de la qualificació jurídica dels béns de domini públic.
m) La concertació de les operacions de crèdit la quantia acumulada del qual, dins de cada exercici econòmic, excedisca del 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost –excepte les de tresoreria, que li correspondran quan l'import acumulat de les operacions vives a cada moment supere el 15 per cent dels ingressos corrents liquidats en l'exercici anterior– tot açò de conformitat amb el que es disposa en la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
n) Lletra n) del número 2 de l'article 22 derogada per la lletra b) de la disposició derogatòria única de la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic («B.O.I.» 31 octubre).Vigència: 30 abril 2008
ñ) L'aprovació dels projectes d'obres i serveis quan siga competent per a la seua contractació o concessió, i quan encara no estiguen previstos en els pressupostos.
o) Lletra o) del número 2 de l'article 22 derogada per la lletra b) de la disposició derogatòria única de la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic («B.O.I.» 31 octubre).Vigència: 30 abril 2008
p) Aquelles altres que hagen de correspondre al Ple per exigir la seua aprovació una majoria especial.
q) Les altres que expressament li conferisquen les lleis.
3. Correspon, igualment, al Ple la votació sobre la moció de censura a l'Alcalde i sobre la qüestió de confiança plantejada pel mateix, que seran públiques i es realitzaran mitjançant crida nominal en tot cas, i es regeixen pel que es disposa en la legislació electoral general.

4. El Ple pot delegar l'exercici de les seues atribucions en l'Alcalde i en la Junta de Govern Local, excepte les enunciades en l'apartat 2, paràgrafs a), b), c), d), i), f), g), h), i), l) i p), i en l'apartat 3 d'aquest article.

Article 22 redactat per l'apartat 1 de l'article primer de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local («B.O.E.» 17 desembre).Vigència: 1 gener 2004

  Veure Sessions

Periodicitat
Dimarts anterior a la celebració del Ple ordinari

Comissió Especial de Comptes
A més de correspondre-li les funcions previstes en l'article 127.2 del ROF (estudi i informe de tots els comptes pressupostaris i extrapressupostàries), actuarà com a Comissió Informativa permanent d'Hisenda, Règim Interior i Desenrotllament Local


Competències, funcions i normativa aplicable a les Comissions Informatives

Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals. Articles 123 al 126:

Article 123

1. Les Comissions Informatives, integrades exclusivament per membres de la Corporació, són òrgans sense atribucions resolutòries que tenen per funció l'estudi, informe o consulta dels assumptes que hagen de ser sotmesos a la decisió del Ple i de la Comissió de Govern quan aquesta actue amb competències delegades pel Ple, excepte quan hagen d'adoptar-se acords declarats urgents.

2. Igualment, informaran d’aquells assumptes de la competència pròpia de la Comissió de Govern, i de l'Alcalde o President, que els siguen sotmesos al seu coneixement per expressa decisió d'aquells.

Tinga's en compte que la «Comissió de Govern» passa a denominar-se «Junta de Govern Local», segons estableix l'exposició de motius de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local («B.O.E.» 17 desembre).

Article 124

1. Les Comissions informatives poden ser permanents o especials.

2. Són Comissions informatives permanents les que es constitueixen amb caràcter general, distribuint entre elles les matèries que s’han de sotmetre al Ple. El seu número i denominació inicials, així com qualsevol variació de les mateixes durant el mandat corporatiu, es decidirà mitjançant un acord adoptat pel Ple a proposta de l'Alcalde o President, procurant, en la mesura que siga possible, la seua correspondència amb el número i denominació de les grans àrees en els quals s'estructuren els servicis corporatius.

3. Són Comissions informatives especials les que el Ple acorde constituir per a un assumpte concret, en consideració a les seues característiques especials de qualsevol tipus.

Aquestes Comissions s'extingeixen automàticament una vegada que hagen dictaminat o informat sobre l'assumpte que constitueix el seu objecte, llevat que l'acord plenari que les va crear disposara una altra cosa.

Article 125

En l'acord de creació de les Comissions informatives es determinarà la composició concreta de les mateixes, tenint en compte les regles següents:

a) L'Alcalde o President de la Corporació és el President nat de totes elles; no obstant això, la presidència efectiva podrà delegar-la en qualsevol membre de la Corporació, a proposta de la pròpia Comissió, després de la corresponent elecció efectuada en el seu si.

b) Cada Comissió estarà integrada de manera que la seua composició s'acomode a la proporcionalitat existent entre els distints grups polítics representats en la Corporació.

c) L'adscripció concreta a cada Comissió dels membres de la Corporació que hagen de formar part de la mateixa en representació de cada grup es realitzarà per mitjà d'un escrit del Portaveu del mateix dirigit a l'Alcalde o President, i del qual es donarà compte al Ple. Podrà designar-se, de la mateixa manera, un suplent per cada titular.
Article 126

1. Els dictàmens de les Comissions informatives tenen caràcter preceptiu i no vinculant.

2. En supòsits d'urgència, el Ple o la Comissió de Govern podrà adoptar acords sobre assumptes no dictaminats per la corresponent Comissió Informativa, però, en aquests casos, de l'acord adoptat caldrà donar compte a la Comissió Informativa en la primera sessió que se celebre. A proposta de qualsevol dels membres de la Comissió Informativa, l'assumpte haurà de ser inclòs en l'orde del dia del següent Ple a fi que aquest delibere sobre la urgència acordada, en exercici de les seues atribucions de control i fiscalització. Tinga’s en compte que la «Comissió de Govern» passa a denominar-se «Junta de Govern Local», segons estableix l'exposició de motius de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local («B.O.E.» 17 desembre).

Reglament Orgànic Municipal:

ARTICLE 43.- Les Comissions Informatives.

1. Tots els grups polítics integrants de la Corporació tenen dret a participar en les Comissions Informatives, amb la presència de Regidors i Regidores pertanyents a aquests en proporció al nombre de Regidors i Regidores que tinguen en el Ple, i, quan la composició de la Corporació no permeta aconseguir aquesta proporcionalitat, es podrà optar bé per repartir els llocs, de manera que la formació de majories siga la mateixa que en el Ple, bé per integrar les Comissions amb un nombre de membres igual per a cada grup, aplicant-se el sistema de vot ponderat.

2. l'Alcaldia o Presidència de la Corporació és el President o Presidenta nat de totes elles; no obstant això, la Presidència efectiva podrà delegar-la en qualsevol membre de la Corporació, a proposta de la pròpia Comissió, després de la corresponent elecció efectuada en  el seu si.

3. L'adscripció concreta a cada Comissió dels membres de la Corporació que hagen de formar part de la mateixa en representació de cada grup es realitzarà mitjançant un escrit del portaveu del mateix dirigit en l'Alcaldia o Presidència, i del qual es donarà compte al Ple. Podrà designar-se, de la mateixa manera, un suplent per cada titular.

4. Les funcions de Secretaria recauran en qui siga titular de la Secretaria general de l'Ajuntament; no obstant això, les seues funcions podran ser encomanades per la Corporació a funcionaris propis de la mateixa que no tinguen l'habilitació de caràcter nacional, a proposta del titular de la Secretaria, i que actuaran com delegats d'aquest (Art. 13.2 RD 1174/1987).

5. Correspon al Ple, a proposta de l'Alcaldia, determinar el nom, denominació i funcions de les comissions municipals, podent el Ple, sense necessitat de proposta prèvia de l'Alcaldia, constituir comissions municipals especials de caràcter temporal per a qüestions específiques, les quals quedaran dissoltes una vegada que complisquen les funcions que li foren encomanades. Les comissions informatives que tinguen caràcter permanent es crearan pel Ple en el termini de trenta dies següents a la sessió constitutiva de l'Ajuntament (art. 38 del ROF).

6. Les Comissions Informatives són òrgans col·legiats complementaris dels Òrgans de Govern, sense atribucions resolutòries, els quals tenen per funció l'estudi, la consulta i l'informe preceptiu i no vinculant dels assumptes que hagen de ser sotmesos a la decisió del Ple o a la Junta de Govern Local, quan aquesta actue amb competències delegades pel Ple, excepte quan hagen d'adoptar-se acords declarats urgents, així com el seguiment de la gestió de l'Alcaldia, la Junta de Govern Local i els Regidors i les Regidores delegats. En l'actualitat, i sense perjuí de la seua variació pel Ple d'acord amb el que preveu l'apartat 5 d'aquest article, les Comissions Informatives de caràcter permanent son els següents:

a) Comissió Informativa de Foment, la qual inclou les matèries relatives a Obres Públiques, Urbanisme i Agricultura.

b) Comissió Informativa d'Activitats Ciutadanes, la qual inclou les matèries relatives a Cultura, Esports, Joventut i Festes.

c) Comissió Informativa d'Acció social, la qual inclou les matèries relatives a Benestar Social, Educació i Participació.

d) Comissió Especial de Comptes, la qual, a més de correspondre-li les funcions previstes a l'article 127.2 del ROF (estudi i informe de tots els comptes pressupostaris i extrapressupostaris), actuarà com a Comissió Informativa permanent d'Hisenda, Règim Interior i Desenvolupament Local.

7. Les regles de funcionament de les Comissions Informatives s'acomodaran al que estableixen els arts. 134 a 138 del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals.

8. Si bé les sessions de les Comissions Informatives no són públiques, la Presidència de cada Comissió podrà requerir la presència, en les seues sessions, de personal o membres de la Corporació a efectes informatius.

9. Igualment, les sessions de les comissions informatives municipals podran ser convocades només a l'efecte d’escoltar el seu parer o de rebre el seu informe respecte d'un tema concret, dels representants de les associacions veïnals o de les entitats de defensa d'interessos sectorials.

ARTICLE 44.- Comissió Especial de Comptes

1. És la comissió informativa d'existència preceptiva a la qual correspon l'examen, estudi i informe dels Estats i Comptes anuals, en els termes del que disposa el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, i en la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana. La seua constitució, composició, integració i funcionament s'ajusta al que s'ha establit per a la resta de Comissions Informatives. En tot cas, serà preceptiva la presència de la persona funcionaria titular de la Intervenció general de l'Ajuntament.

2. la Comissió Especial de Comptes actuarà com a Comissió informativa permanent per als assumptes relatius a economia i hisenda de l'entitat.

ARTICLE 45.- Comissions Especials

1. Són comissions, amb qualsevol finalitat, que el Ple acorda constituir per a assumptes concrets, en consideració a les seues característiques especials.

2. Quant a la constitució, presidència, composició i integració, caldrà ajustar-se al que disposa l'article 123 i següents del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, i s'extingiran automàticament una vegada hagen dictaminat o informat el Ple sobre l'assumpte que constitueix el seu objecte.

Data d'última actualització d'aquesta secció: 14-10-2025 11:16:19
Volver arriba