Descarregar contingut : Descarregar contingut a docx Descarregar contingut a ODT Descarregar contingut a HTML
a) Urbanisme: planejament, gestió, execució i disciplina urbanística. Protecció i gestió del Patrimoni històric. Promoció i gestió de l'habitatge de protecció pública amb criteris de sostenibilitat financera. Conservació i rehabilitació de l'edificació.
b) Medi ambient urbà: en particular, parcs i jardins públics, gestió dels residus sòlids urbans i protecció contra la contaminació acústica, lumínica i atmosfèrica en les zones urbanes.
c) Proveïment d'aigua potable a domicili i evacuació i tractament d'aigües residuals.
d) Infraestructura viària i altres equipaments de la seua titularitat.
i) Avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social.
f) Policia local, protecció civil, prevenció i extinció d'incendis.
g) Tràfic, estacionament de vehicles i mobilitat. Transport col·lectiu urbà.
h) Informació i promoció de l'activitat turística d'interès i àmbit local.
i) Fires, proveïments, mercats, llotges i comerç ambulant.
j) Protecció de la salubritat pública.
k) Cementeris i activitats funeràries.
l) Promoció de l'esport i instal·lacions esportives i d'ocupació del temps lliure.
3. Les competències municipals en les matèries enunciades en aquest article es determinaran per Llei havent d'avaluar la conveniència de la implantació de serveis locals conforme als principis de descentralització, eficiència, estabilitat i sostenibilitat financera.
4. La Llei al fet que es refereix l'apartat anterior haurà d'anar acompanyada d'una memòria econòmica que reflectisca l'impacte sobre els recursos financers de les Administracions Públiques afectades i el compliment dels principis d'estabilitat, sostenibilitat financera i eficiència del servei o l'activitat. La Llei ha de preveure la dotació dels recursos necessaris per a assegurar la suficiència financera de les Entitats Locals sense que açò puga comportar, en cap cas, una major despesa de les Administracions Públiques.
Els projectes de lleis estatals s'acompanyaran d'un informe del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques en el qual s'acrediten els criteris abans assenyalats.
5. La Llei determinarà la competència municipal pròpia que es tracte, garantint que no es produeix una atribució simultània de la mateixa competència a una altra Administració Pública.
Article 25 redactat pel número vuit de l'article primer de la Llei 27/2013, 27 desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local («B.O.E.» 30 desembre).Vigència: 31 desembre 2013
Article 26
1. Els Municipis hauran de prestar, en tot cas, els serveis següents
a) En tots els Municipis: enllumenat públic, cementeri, recollida de residus, neteja viària, proveïment domiciliari d'aigua potable, clavegueram, accés als nuclis de població i pavimentació de les vies públiques.
b) En els Municipis amb població superior a 5.000 habitants, a més: parc públic, biblioteca pública i tractament de residus.
c) En els Municipis amb població superior a 20.000 habitants, a més: protecció civil, avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social, prevenció i extinció d'incendis i instal·lacions esportives d'ús públic.
d) En els Municipis amb població superior a 50.000 habitants, a més: transport col·lectiu urbà de viatgers i medi ambient urbà.
Per a coordinar la citada prestació de serveis la Diputació proposarà, amb la conformitat dels municipis afectats, al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques la forma de prestació, consistent en la prestació directa per la Diputació o la implantació de fórmules de gestió compartida a través de consorcis, mancomunitats o altres fórmules. Per a reduir els costos efectius dels serveis l'esmentat Ministeri decidirà sobre la proposta formulada que haurà de comptar amb l'informe preceptiu de la Comunitat Autònoma si és l'Administració que exerceix la tutela financera.
Quan el municipi justifique davant la Diputació que pot prestar aquests serveis amb un cost efectiu menor que el derivat de la forma de gestió proposada per la Diputació provincial o entitat equivalent, el municipi podrà assumir la prestació i coordinació d'aquests serveis si la Diputació ho considera acreditat.
Quan la Diputació o entitat equivalent assumisca la prestació d'aquests serveis repercutirà als municipis el cost efectiu del servei en funció del seu ús. Si aquests serveis estigueren finançats per taxes i assumeix la seua prestació la Diputació o entitat equivalent, serà a aquesta a qui vaja destinada la taxa per al finançament dels serveis.
3. L'assistència de les Diputacions o entitats equivalents als Municipis, prevista en l'article 36, es dirigirà preferentment a l'establiment i adequada prestació dels serveis mínims.
Article 26 redactat pel número nou de l'article primer de la Llei 27/2013, 27 desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local («B.O.I.» 30 desembre). Vegeu la disposició addicional tretzena «Consorcis constituïts per a la prestació de serveis mínims.» de la citada Llei Vigència: 31 desembre 2013
Article 27
1. L'Estat i les Comunitats Autònomes, en l'exercici de les seues respectives competències, podran delegar en els Municipis l'exercici de les seues competències.
La delegació haurà de millorar l'eficiència de la gestió pública, contribuir a eliminar duplicitats administratives i ser conforme amb la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
La delegació haurà de determinar l'abast, contingut, condicions i durada d'aquesta, que no podrà ser inferior a cinc anys, així com el control d'eficiència que es reserve l'Administració delegante i els mitjans personals, materials i econòmics, que aquesta assigne sense que puga suposar una major despesa de les Administracions Públiques.
La delegació haurà d'acompanyar-se d'una memòria econòmica on es justifiquen els principis al fet que es refereix el paràgraf segon d'aquest apartat i es valore l'impacte en la despesa de les Administracions Públiques afectades sense que, en cap cas, puga comportar una major despesa de les mateixes.
2. Quan l'Estat o les Comunitats Autònomes deleguen en dues o més municipis de la mateixa província una o diverses competències comunes, aquesta delegació haurà de realitzar-se seguint criteris homogenis.
L'Administració delegante podrà sol·licitar l'assistència de les Diputacions provincials o entitats equivalents per a la coordinació i seguiment de les delegacions previstes en aquest apartat.
3. Amb l'objecte d'evitar duplicitats administratives, millorar la transparència dels serveis públics i el servei a la ciutadania i, en general, contribuir als processos de racionalització administrativa, generant un estalvi net de recursos, l'Administració de l'Estat i les de les Comunitats Autònomes podran delegar, seguint criteris homogenis, entre unes altres, les següents competències:
a) Vigilància i control de la contaminació ambiental.
b) Protecció del mitjà natural.
c) Prestació dels serveis socials, promoció de la igualtat d'oportunitats i la prevenció de la violència contra la dona.
d) Conservació o manteniment de centres sanitaris assistencials de titularitat de la Comunitat Autònoma.
i) Creació, manteniment i gestió de les escoles infantils d'educació de titularitat pública de primer cicle d'educació infantil.
f) Realització d'activitats complementàries en els centres docents.
g) Gestió d'instal·lacions culturals de titularitat de la Comunitat Autònoma o de l'Estat, amb estricta subjecció a l'abast i condicions que deriven de l'article 149.1.28.ª de la Constitució Espanyola.
h) Gestió de les instal·lacions esportives de titularitat de la Comunitat Autònoma o de l'Estat, incloent les situades en els centres docents quan s'usen fóra de l'horari lectiu.
i) Inspecció i sanció d'establiments i activitats comercials.
j) Promoció i gestió turística.
k) Comunicació, autorització, inspecció i sanció dels espectacles públics.
l) Liquidació i recaptació de tributs propis de la Comunitat Autònoma o de l'Estat.
m) Inscripció d'associacions, empreses o entitats en els registres administratius de la Comunitat Autònoma o de l'Administració de l'Estat.
n) Gestió d'oficines unificades d'informació i tramitació administrativa.
o) Cooperació amb l'Administració educativa a través dels centres associats de la Universitat Nacional d'Educació a Distància.
4. L'Administració delegante podrà, per a dirigir i controlar l'exercici dels serveis delegats, dictar instruccions tècniques de caràcter general i recaptar, en qualsevol moment, informació sobre la gestió municipal, així com enviar comissionats i formular els requeriments pertinents per a l'esmena de les deficiències observades. En cas d'incompliment de les directrius, denegació de les informacions sol·licitades, o inobservança dels requeriments formulats, l'Administració delegante podrà revocar la delegació o executar per si mateixa la competència delegada en substitució del Municipi. Els actes del Municipi podran ser recorreguts davant els òrgans competents de l'Administració delegante.
5. L'efectivitat de la delegació requerirà la seua acceptació pel Municipi interessat.
6. La delegació haurà d'anar acompanyada en tot cas del corresponent finançament, per a açò serà necessària l'existència de dotació pressupostària adequada i suficient en els pressupostos de l'Administració delegante per a cada exercici econòmic, sent nul·la sense aquesta dotació.
L'incompliment de les obligacions financeres per part de l'Administració autonòmica delegante facultarà a l'Entitat Local delegada per a compensar-les automàticament amb altres obligacions financeres que aquesta tinga amb aquella.
7. La disposició o acord de delegació establirà les causes de revocació o renúncia de la delegació. Entre les causes de renúncia estarà l'incompliment de les obligacions financeres per part de l'Administració delegante o quan, per circumstàncies sobrevingudes, es justifique suficientment la impossibilitat del seu acompliment per l'Administració en la qual han sigut delegades sense menyscapte de l'exercici de les seues competències pròpies. L'acord de renúncia s'adoptarà pel Ple de la respectiva Entitat Local.
8. Les competències delegades s'exerceixen conformement a la legislació de l'Estat o de les Comunitats Autònomes.
Article 27 redactat pel número deu de l'article primer de la Llei 27/2013, 27 desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local («B.O.I.» 30 desembre).Vigència: 31 desembre 2013